Kosár
kedvencek bejelentkezés
icon
2024-as akcióink Kuponok
Van egy cikkem, feltöltöm most!
Élménybeszámolók

Október Fehérvárcsurgón

Horgászataim során mindig próbálok új vizeket felfedezni és kihívásokat keresni magamnak, de van egy tó ahová nagyon szívesen visszajárok egy-egy horgásztúrára. Ennek több oka is van, mivel a lakóhelyemtől 20 km-re található, Magyarországi viszonylatban a nagyobb tavak közé sorolható és vannak vad regényes részei, ahol az ember nyugodtan tud horgászni, nem utolsó sorban pedig nagyon jó hal állománnyal rendelkezik. Sajnos ez egy kicsit zavar, mert normál körülmények között viszonylag egyszerű halat fogni és nincs nagy kihívás a tavon való horgászatban, ezért próbálok olyan időjárási körülményt vagy extrém víz állást választani a horgásztúrámhoz, ami nehezíti a horgászatot a vízen.

A tó egy része a magasból

Festői környezet

A dombokról szép látványt nyújt a tó

Egy nyugalmas hely

A gomba nevezetű műtárgy az egyik jellegzetessége

Többször leszoktam látogatni a tóra és ha a körülmények adottak egy viszonylag nehezebb horgászathoz akkor ott a helyem. Nem történt ez másként most sem. Szeptember végén ellátogattam a tározóhoz, mert hallottam, hogy nagyon magas a víz állás, és kíváncsi voltam, hogy milyenek a körülmények. Mikor megláttam a kiöntött tavat egyből megfogalmazódott bennem egy horgásztúra ötlete, amire Október elején kerítettem sort.

A tó kilépett a medréből, egyből elkapott a horgászláz

Egy víz alá került kiváló haltartó hely

Szerencsére az egyszerűbb tavak nem igényelnek nagy felkészülést ezért gyorsan legyúrtam a 9 napos túrára 1kg IB monster-liver és 1 kg monster-paradise-fish bojlit ami úgy nézett ki, hogy a két féle bojli port 70-30% arányban kevertem össze. Az iszaposabb vizeken, mint ez a tó is nagyon jól működik ez a kombináció. A mennyiség lehet, hogy sok embernek kevésnek tűnik, de már sokszor leírtam, hogy a halakat én nem jóllakatni akarom, hanem megfogni és nem utolsó sorban a jó minőségű könnyen emészthető bojlikból jóval kevesebb is elég, mint a rosszabb minőségűből.

Előkészületek a bojligyúrásra

Monster-Liver az egyik alap bojlim

Paradise és Fish 70-30%-ban keverve, iszapos vízen számomra verhetetlen

Az Imperial Baits bojlik beltartalma kiválóak

Megérkezésemkor a víz még mindig emelkedett, aminek nagyon örültem, mert így sokkal vadregényesebbnek nézett ki a tó, amit én nagyon szeretek. Mivel a kiszemelt horgász hely még foglalt volt, úgy döntöttem, hogy egy nagy kiöntés mellett foglalok helyet, és ha felszabadul a másik hely, amit ki néztem magamnak akkor költözök tovább. A bojázással nem sokat vacakoltam, mert a tó medre a legnagyobb részén elég egyenletes és törés mentes. A kisebb mélységű tavakon (4-6 méter), nem szoktam radart használni, csak egy tapogatórúd segítségét szoktam igénybe venni mivel az iszap mélységét, állagát és a benne élő szúnyoglárvát, csigákat stb sokkal kézenfekvőbben meg tudom állapítani vele, mint a radarral. Mivel a vízállás nagyon magas volt és a kiöntött területen sok nádas és bokor is víz alá került egyértelmű volt számomra, hogy most nem a mederbe, hanem a nádasok és bokrok mögé fogok horgászni ahol 3-4 méteres volt a vízmélység.

Az első táborhelyem. A víz folyamatosan emelkedett

Az elöntött területen rengeteg táplálék volt a pontyok számára

Sajnos a legtöbb horgász abba a hibába esik, hogy próbál mindig minél messzebb horgászni a parttól, nem mérlegeli az adott körülményeket és rövid távon meg se nézi, hogy milyen lehetőségei lennének. Nagyon sok vízen szó szerint a lábam alól fogtam a legszebb halaimat. Mivel az elárasztott területen rengeteg természetes táplálék volt a pontyok számára, ezért úgy döntöttem, hogy nem etetek semmit csak botonként egy szem 26 illetve 28 mm-es bojlit csalizok és mellé pva hálóba csomagolt 4mm-es IB aminó pelletet teszek amit INL liquid és InP porral kezelek. Tapasztalatom szerint nem mindig az észnélküli etetés a célra vezető, főleg ha megtaláljuk a pontyok táplálkozási helyeit. Én személy szerint inkább a minőségi csalikra szavazok, amik a halakat táplálkozásra serkentik, és ezekből jóval kevesebb is elég mint, hogy beszórok a vízbe rengeteg magot és silány beltartalmú bojlikat, melyektől a halak hamar eltelnek és napokig nem esznek. A lényeg, hogy nem jóllakatni szeretném a pontyokat hanem megfogni. Visszatérve a túrára, a bojáimat a parttól 50-70 méter között helyeztem el, majd a felcsalizott botokat bevittem. Az első ponty 26 mm-es monster-liver bojlira jött és a bevitel után 2 órával már tiszteletét is tette nálam, aminek azért is örültem, mert a taktikám ezek szerint működött. Mivel még csak kora délután volt, úgy döntöttem, hogy csak este sötétedéskor viszem vissza a botot, hátha így is tudok kicsit szelektálni a halak között. Így is tettem és este 9 órakor hordtam csak be újra a felszerelést. Még a vacsorámat csináltam, mikor a barátom felhívott, aki a kiszemelt helyen horgászott, hogy reggel elmegy és ha akarok átköltözhetek. Ezek után gyorsan összepakoltam mindent a pontymatracon és a botokon kívül, hogy reggel minél korábban át tudjak költözni. Az éjszaka folyamán mind a két botommal fogtam halat, egy 10 kg körüli pontyot és egy 15,80 kg-os amurt, ami egy szem 28 mm-es büdös bojlira jött. Mivel nem horgászom általában amurra, ezért én csak bónusz halnak hívom őket.

Az első ponty hamar rátalált a finom csemegére

Meglepetés hal, egy amur, ami Monster-Liver bojlira jött

Hajnali 2 órakor úgy döntöttem, hogy nem horgászok már tovább, ezért mindent összepakoltam és kora reggel át is költöztem az új helyre. Joci barátom már várt, akivel beszélgettem egy kicsit majd átadta a helyet és elbúcsúztunk egymástól. Ez a része a tónak a nagy víz állás miatt még szebb volt mint a túloldal, mert egy egész erdő volt a vízben és a horgászhelyemről csak egy hosszú nyiladékon keresztül lehetett meg közelíteni a nagy vizet, ahol szintén fák és bokrok voltak a víz alatt. Az ilyen helyeket azért szeretem, mert kapás után még meg kell küzdeni a halakért, hogy ki is fogjam őket.

A második horgászhelyen, az ilyen környezetet szeretem

A nyiladék, ahonnan ki kellett mennem a halak után.

A nagy víz miatt nem volt egyszerű a halak fárasztása

A benyúló spicc után van a tó kíméleti területe

A hét második felében a vízszint csökkenni kezdett...

A túrából hátra levő 8 napra a taktikám a következő volt, 2 boját a helyemtől balra lévő kíméleti terület közelébe helyeztem el a parttól 140 és 160 méterre a kilógó fák és bokroktól 20 - 40 méter távolságba. Ennek több oka is van, mivel a zsinórjaimat is meg kellett törnöm és a nyiladék miatt a halakkal csak 60-70 méter csónakázás után tudtam fel venni a kontaktust, nem volt értelme a bokrok közelébe tenni a cuccot, mert csak szakadtam volna és a halak száját sem szeretném szétszakítani. Horgászataim során mindig szem előtt tartom, hogy a halak ne sérüljenek, a bojlis horgászat nem csak a pontyok megfogásáról, hanem a kíméletes bánásmódról is szól, jó ezt szem előtt tartani. Másodszor mivel minőségi bojlikkal horgászok, ezért nem jelent nagy gondot a pontyokat kicsalni a bokrokból és az etetésen tartani őket. Miután mindennel végeztem, nem maradt más hátra mint, hogy a csalik egy részét előkészítsem a horgászatra, ami abból állt, hogy a bojlikat és a pva hálóba csomagolt pelletet leöntöttem inl és inp adalékokkal majd hagytam állni 2 órán át, hogy a golyók az attraktorokat jól magukba szívják és a vízben minél tovább adják ki magukból a csalogató hatást.

Pasztázott Monster-Liver és 4mm-es amino pellet, kiváló párosítás

A Paradise-Fish és Monster Liver bojlit natúr is imádják a halak

Egyedül a természetben, számomra a paradicsom

A túrák első két napján szívesen alkalmazom ezt a megoldást, a későbbiek folyamán, ha a pontyok már az etetésen tartózkodnak, folyamatosan elhagyom és próbálok szelektálni, de ez vízterületenként változik. Külföldön ahol jóval nagyobb és sokkal kisebb halállománnyal rendelkező tavakon horgászok, mint Magyarországon, ott az egész túra alatt alkalmazom, nálunk csak egy két napig. A tervem az volt, hogy nappal nem horgászok és nem is etetek, mert a sekélyebb tavakon napközben inkább a kisebb pontyok tartózkodnak az etetésen és a csónakkal való ki be mászkálással nem akarom elriasztani a közelbe tartózkodó nagyobb testű halakat.

Nappal nem horgásztam, inkább a hal mozgásokat kerestem

Kapás után sietnem kellett, hogy a halak nem menjenek be a bokrokba

Általában a naplemente után kezdtem csak meg a horgászatot. A csalinak szánt golyók közül a monster-livert pasztáztam az első két napban, a paradise-fish golyót pedig natúrba, dip és minden más nélkül raktam le a bójám mellé. Etetni bojánként 15-18 szem bojlit szórtam és mellé még 5-10 szem 25mm-es aminó pelletet. A pontyok jól reagáltak a viszonylag kevés csalira és az első este már sikerült is 2 szép pontyot fognom, melyeknek a súlya 14,70 kg és 15,50 kg volt. A második hal megfogása után úgy döntöttem, hogy a botomat már nem viszem vissza és a második szerelést is ki veszem mivel már hajnalodott és tapasztalatom szerint ilyenkor már csak a kisebb pontyok kezdik látogatni az etetést. Másnap délelőtt a víz tetőzött és késő délutántól a zsilipeknek köszönhetően lassú apadás kezdődött, amitől egy kicsit tartottam, mivel a halakat ez nagyon meg tudja zavarni. Lassan elérkezett az éjszaka és egyben az újra húzás ideje is, ugyanúgy mint az előző nap. A taktikán semmit sem változtattam, a bója mellé pár szem bojlit és pelletet szórtam a horogra pedig egy egy szem 26 illetve 28 mm-es bojli került. A halakat szerencsére nem zavarta meg az apadó víz és az éjszaka ismét sikerült 4 db szép pontyot fognom majd később lefényképeznem. A hét alatt a taktikám végig nagyon jól működött, nappal nem horgásztam csak este és sok szép pontyot sikerült horogvégre csalni és matracra fektetni. Azért is szeretem a nagy tavakat, mert sohasem tudni, hogy mi akad a horogra, mivel az összeívásoknak köszönhetően sok féle ponty található az ilyen vizekben. Az hatodik éjszakán én is összefutottam egy különleges ponttyal, melynek a hasa hosszában fehér színű volt. Szeretek én is 20 kg fölötti pontyokat fogni, de sokszor sokkal jobban tudok örülni egy ritka mintázatú pontynak, mint a nagyobb társainak még ha az egy kisebb példány is. A horgásztúrám lassan a vége fele közeledett, mikor egy hidegfront tört be az országba hatalmas széllel és ez láthatóan közeledett a tó felé is. A meteorológia késő délutánra jelezte, hogy a nagy szél a tározó térségébe ér, ezért úgy döntöttem, hogy korábban beviszem a botokat, mint szoktam mivel a nagy szélben és a hullámokban nagyon nehéz közlekedni csónakkal a tavon és ráadásul csak egy szűk nyiladékon tudtam a nagy vizet megközelíteni. Épp a második botommal tartottam vissza fele a táborhelyem felé, mikor az első széllökések megérkeztek a vízre. Iparkodnom kellett, hogy még időben kiérjek a partra mielőtt a vihar lecsap a tóra. Szerencsére kiértem a partra, de az égi áldást nem sikerült megúsznom, mivel nem volt rajtam eső kabát így teljesen bőrig áztam. A vihar még javában tombolt, mikor este 23 óra körül meg szólalt a delkimem hangja a jobb oldali botomon. Gyorsan felvettem a melles ruhát és az eső kabátot és futás a bothoz majd bevágás és irány a csónak. Miután beszálltam, csak akkor tudatosult bennem, hogy hatalmas szél fúj, és még 5. fokozatba kapcsolva a motort is alig tudtam egyenesbe tartani a csónakot. Nagy nehézségek árán végül ki jutottam a nyiladékon keresztül a nyílt vízre és végre felvehettem a hallal a kontaktust. A fárasztás már vagy 25 perce tartott a tajtékzó vízen, mikor a fejlámpám fényénél először pillantottam meg egy hosszúkás tő pontyot a vízben, amit sajnos a nagy hullámok miatt nem tudtam a csónakhoz húzni, ezért nem maradt más hátra mint, hogy megkerüljem és a hullámokkal odasodortassam magam a halhoz, hogy meg tudjam meríteni. Szerencsére így egyből sikerült alá tolnom a merítőt és az időjárással valamint a hallal való csatából végül én jöttem ki győztesen. Miután kivergődtem a csónakkal partra, úgy döntöttem, hogy a pontyot csak reggel mérem le, és addig biztonságosan lezsákolom, majd lefekszek aludni. Szerencsére mikor felkeltem az előző esti hidegfrontnak már nyoma sem volt, így le tudtam mérni a halat aminek a súlya 21 kg volt.

Az első hal egy pocakos tükörponty

Majd a Quasimodo ponty

A tározóban élő pontyok nagyon változatosak

Érdekes ponty, mivel az oldalán egy régi harcsa harapás nyoma volt látható

A hét gyorsan eltelt, sok halat fogtam 14 és 21 kg között, de számomra ez nem mérvadó mert, egy nagy, halállománnyal rendelkező és számomra egyszerű vízen fogtam őket. Személy szerint sokkal jobban szeretem az olyan vizeket, ahol nagyon kevés hal él és meg kell küzdeni egy-egy ponty kifogásáért.

Egy öreg harcos 17,80kg-al

Sok nyurga jellegű pontyot fogtam, amik a fárasztásnál nagyon megdolgoztattak

Egy bokorlakó ponty, a sebei elárulják

18,40 kg és több mint egy méter hosszú

Egy nagyon különleges hal

A jó bojlinak ő sem tudott ellenállni

Reggeli mérlegelés

A túra legnagyobb hala egy 21kg-os nagyon sötét színű ponty

Sajnos a farka sérült volt

Igen, megcsináltam

Utolsó reggel egy bőrponty

Búcsúzás a víztározótól

Én azt vallom, hogy az ember akkor tudja igazán megbecsülni a horgászat örömeit és a hal fogást mérettől függetlenül, ha nem csak az agyontelepített kis tavakat keresi fel, ahol biztosított a ponty fogás, hanem a nagyobb kiterjedésű kevés ponty állománnyal rendelkező vizeket, ahol minden egyes halért meg kell küzdeni.

Üdvözlettel: Bundik Zsolt
Imperial Baits Team
  • Kedves zsolt,teljesen igazat adok ennek a szemlèletnek amit te vallasz,csakis az igazi vadvizek adjàk az embernek a legnagyobb kihìvàst,semmivel nem keverhető össze ezeknek a vizeknek a meghorgàszàsa,ill ezeken a vizeken a kapàsig valò eljutàs,halfogàs ami nem egyszerü.tovàbra is varom a beszàmolòidat,amikben nagyon sok hasznos dolog rejlik, a figyelmes horgàszoknak.üdv:popohuki
    szabò norbert2015.05.13. 20:44:31Tetszik
   0   0 Ft Megrendelem
A kosár tartalma:
Kosár
Vásárlás folytatása Tovább a pénztárhoz
Az oldal böngészésével elfogadod, hogy cookie-kat használjunk, amiket jobb szolgáltatás nyújtás érdekében használunk fel. További információk