Kosár
kedvencek bejelentkezés
icon
2024-as akcióink Kuponok
Van egy cikkem, feltöltöm most!
Egyéb

Extrém dobások nyomában 2. rész

Sorozatunk második részében megnézzük, hogyan válasszunk megfelelő botot, majd kitérünk az extrém dobásokhoz használatos zsinórokra és orsókra is. Az előző részben szó esett a különböző bottípusokról és azok karakterisztikáiról.

Már számtalanszor megkérdezték tőlem a horgászok, legutóbb a FEHOVA-n is egy páran, hogy milyen botot vásároljanak. Én úgy gondolom, hogy tanácsot adni egy bot vásárlásá-hoz igencsak merész dolog. Elsősorban azért, mert kizárólag és csakis a saját tapasztalataimra tudok hivatkozni, amely merőben eltérő lehet a tanácsot kérőétől, másodsorban látnom kell, hogyan dob a személy, hogy egyáltalán tanácsot tudjak adni neki. Több mindent szem előtt kell tartanunk egy bot vásárlásakor, mint például a távolságot, amelyet megdobni szándékozunk, mennyire gyakran alkalmazzuk a PVA zacskós etetést, kell-e használnunk előzsinórt a struktúrák miatt, vagy menynyire dúsnövényzetű az a víz, amelyben horgászni szeretnénk a megvásárolandó botunkkal. Ezekkel mind számolnunk kell.

BOTVÁLASZTÁS

A horgászok zöme nem vásárol egy botkészletnél többet, – ami ugyanazon márka és bottípus 2-3 darabjából áll – ez akár helyes is lehet abban az esetben, ha az illető mindig kedvenc vagy kedvenc vizéhez hasonló vízen pecázik. Ha egymástól nagyban eltérő vizeken horgászik, mint ahogy én is szoktam, akkor jó, ha a horgász két különböző botkészlettel rendelkezik. Egyik legyen T/C: 2,75-3 librás és félgyors akciójú, a kisebb vagy közepes nagyságú vizekhez vagy a partmenti horgászatokhoz, a másik pedig legyen T/C: 3-3,5 librás gyors akciójú botkészlet a nagy távolságok eléréséhez. Ha ez mind megvan, akkor mondhatjuk úgy is, hogy bármilyen víznek megfelelünk, bármilyen vizet meg tudunk horgászni. Természetesen, most Önök joggal teszik fela kérdést, hogy honnan ennyi pénz? Igen, igazuk van, nem mindenki tud megengedni magának két különböző botkészletet. Én ebben az esetben egy félgyors 3 librás modellből álló botkészletet választanék, amely szerintem eléggé erős ahhoz, hogy egy átlagszereléket be tudjunk dobni vele, akár nagyobb távolságokra is, továbbá be tudunk juttatni általa kisebb méretű etetőanyaggal megterhelt PVA zacskót is különösebb probléma nélkül és pecázhatunk nyugodtan vele a part közelében is. Azonban mindenkinek azt tudom tanácsolni, hogy vegyen a kezébe minél többféle márkájú és típusú botot, még vásárlás előtt, hogy a későbbiekben ne érje meglepetés, ugyanis egy rossz választás több ezer Forint bukást is jelenthet.Boltokban, kiállításokon gyakran látni botokat hajlítgató, a bot spiccét plafonhoz nyomkodó horgászokat. Sokuknak ennyi is elég egy bot megvásárlásához. Ezzel a próbával csak a bot akcióját tudjuk levetíteni magunknak, ezen kívül semmi másra nem jó. Az ily módon megvásárolt bot a legnagyobb meglepetést akkor okozza, amikor kimegyünk vele a vízre, feltesszük rá az orsót és dobunk vele egyet. No ekkor jön elő az, hogy nem erre számítottunk, ez nem is olyan pöpec. Tehát mielőtt megvennénk egy botot, tegyünk fel rá minél több és különböző méretű orsót, mert az orsóméret az, amely nagyban befolyásolja a bot tulajdonságait és azt is, hogy mekkorát tudunk dobni vele. Manapság több száz modell és botmárka kapható a boltokban, egyesek közülük kifejezetten jók, mások pedig egyszerűen rosszak. A nagy dobások eléréséhez én a PROLOGIC C3-as botcsaládjának a 390 centiméteres, TC: 3,5 librás botját választottam. Ebből van egy 3 darabos botkészletem, amely minden igényemet kielégíti. A bottest minden apró részlete a csúcsminő-séget tükrözi, vékony és könnyű. Anyaga High Modulus karbon, rajta egy ALPS orsótartó, ami amellett, hogy jó még a bot esztétikáját is nagyban megnöveli. Gyűrűi, melyből 7 darab van prémium SIC gyűrűk. És miért a PROLOGIC C3-ast választottam? Mert ez a bot megfelelő erőtartalékokkal rendelkezik az extrém hosszú dobások eléréséhez és a nagyméretű vad pontyok fárasztásához. Ezért.Ha Ön kedves olvasó botvásárlás előtt áll, akkor jó lesz, ha figyelembe veszi mindazt, amit a fentiekben leírtam, higgye el segíteni fog.

A PROLOGIC C3-as bot nagyméretű keverőgyűrűjéhez, nem illik a kisebb dobbal ellátott orsó

ORSÓVÁLASZTÁS

Az én szerény véleményem, hogy az orsó választását mindig a használandó bot típusának függvényében kéne megejteni. Valahogy így: 2,5 librás vagy 3,5 librás gyors akciójú bottal szeretne dobni? Tegyük fel, hogy Önnek a Shimano Big Baitrunner Long Cast orsója tetszik, viszont egy 2,5 librás és 40 milliméteres keverőgyűrűvel felszerelt bottal rendelkezik. A botra feltéve lehet, hogy az orsó nagyon jól néz ki de egyet dobva vele azt tapasztalja, hogy ez a felállás nincs összhangban és a dobás igencsak nehézkesnek tűnik. A viszonylag kisméretű keverőgyűrű nem engedi a zsinór spiráljait könnyedén átfutni rajta, de ha ugyanerre a botra egy kisebb méretű orsót teszünk fel máris más lesz a „baba” fekvése.Tehát a fentebb említett esetekben, tutti hogy a kisebb méretű orsóval nagyobbat lehet dobni, mint a long cast dobbal felszerelt orsóval. És hogy miért? Szimplán csak azért, mert a kisebb méretű orsó jobban alkalmazkodik a 2,5 librás bothoz, kiegyensúlyozottabb, dobáskor a dobról lepergő zsinór spiráljai könnyebben átjutnak a 40 milliméteres keverőgyűrűn, amely gyűrű általában jellemző ezekre a 2,5 librás botokra. Röviden: a dobról lepergő zsinórt a gyűrű precízen tudja kontrolálni. Egy pillanatra visszatérve a long cast dobra, itt a lepergő zsinórspirálok nem tudnak „folyékonyan” átfutni a 40 milliméteres keverőgyűrűn, mivel a dob mérete jóval nagyobb a keverőgyűrű méreténél, más szóval a zsinór gyorsabban lép be a gyűrű-be, de lassabban is távozik, ami sok esetben gubanchoz vezethet. De nézzük más szemszögből is a problémát: mondjuk, hogy a kisebb méretű nyeletőfékes orsónkat felszereljük egy erős és 50 milliméteres keverőgyűrűvel ellátott botra. Úgy gondoljuk, hogy minden egyben van egy extrém dobás kivitelezéséhez, a botunk is kellő erővel rendelkezik és a gyű-rűink is megfelelően vannak elhelyezve. Egy bizonyos pontig tényleg jól el lehet dobni vele, de látni fogjuk, amint a zsinór túl gyorsan pereg lefele a dobról, ami egyben azt is jelenti, hogy veszítünk a dobás távolságából. Tehát ebben az esetben a dob mérete túl kicsi, a dobás alatt lepergő zsinór nagy sebességet vesz fel viszonylag rövid idő alatt, ami ahhoz vezet, hogy a dobról a zsinór egyre jobban fogy és emiatt elkezd egyre jobban súrlódni a dob pereméhez, amely a dobási távolságot döntően befolyásolja majd. Itt és ebben az esetben a long cast orsó jobban alkalmazkodik a nagyobb méretű keverőgyűrűhöz. Amint láthatják, már megint a zsinór optimális kontroljáról beszélünk. Viszont azt is tapasztalhattam már, hogy amikor egy ugyanolyan méretű, de könynyebb dobbal ellátott orsóval horgászom, mint amilyen a Shimano Big Baitrunner Long Cast, akkor távolabbra tudok dobni. Az orsó-bot kettős kiegyensúlyozottabb, jobb az összhang, ami máris plusz métereket jelenthet. Észrevehették, hogy mindig visszatérek az „összhang” fogalmához. Ezt azért teszem, mert ez kulcsfontosságú szempont, amit mindig figyelembe kell vennünk egy orsó-bot párosításakor, főleg ha nagy dobásokat szeretnénk elérni velük. Egy másik dolog, amelyről érdemes még beszélnünk az, hogy léteznek még a piacon olyan orsómodellek is, amelyek fordított kúp alakú dobbal vannak ellátva. Megmondom őszintén, hogy konstrukciójuk miatt nem igazán kedvelem ezt a típust, főleg ha monofil zsinórral horgászom. A dob pereme miatt, dobáskor a dob és a zsinór közt fokozódik a súrlódás, ami miatt a dobási erő csökken, így csökken a távolság is. Cserébe, ha fonott zsinórral alkalmazzuk, akkor a fordított kúp alakú dob jól jöhet, ugyanis csökkenti a zsinór kiszálasodását. Mondhatnám úgy is, hogy ennél a típusnál a zsinór majdhogynem letépi magát a dobról. A dobás ereje arra készteti a zsinór minden egyes spirálját, hogy egymást előrenyomva peregjenek le a dobról, viszont a normálisan kialakított kúpalakú modellek esetében ez már nem így történik. Itt a zsinór folyamatosan és akadálymentesen pereg le a dobról.

A két kedvenc zsinórom: a PROLOGIC Interceptor Long Distance és a PROLOGIC XLNT Camo HP

A ZSINÓR FELCSÉVÉLÉSE

Ahogyan elhelyezi az orsó a zsinórt a dobon, az egy nagyon fontos mozzanat, mármint az extrém dobások szempontjából nézve. Nagyon sok horgászt láttam már, akik egész vagyonokat költöttek a különböző orsóikra, mégis zsinórjaikat rosszul tekerték fel. Véleményem szerint az a jó, ha a zsinórunkat kónikus formá-ban, azaz kúp alakban tekerjük fel a dobunkra, kezdve a dob alapjától felfelé, a kúp csúcsa felé irányítva. A jobb gyártók az orsó mellé 3-4 darab, különböző vastagságú alátétet is csomagolnak, másoknál ezeket külön meg kell vásárolni. Ezeknek az alátéteknek az a rendelteté-sük, hogy használva őket felcsévéléskor befolyásolhatjuk zsinórunk elhelyezését a dobon. Nézzük, hogyan is történik ez. Az orsókba már gyárilag beszerelnek egy bizonyos mennyiségű alátétet, a különböző vastagságú zsinórokhoz mérten. Viszont egy vastagabb zsinór, másképpen is felhelyeződhet a dobon, mint ahogyan azt mi szeretnénk. Ekkor jön az, hogy a mellékelt alátétekből, szükségszerűen egyet vagy kettőt, vagy akár hármat is, felhelyezünk pluszban orsónk tengelyére, megnövelve ezzel a dob mozgásának magasságát. Például, ha három alátétet helyezünk fel, akkor látni fogjuk, hogy zsinórunk nagyobb részben a dob alapvonalára fog felhelyeződni, ami egy kúp effektust fog előidézni. Ennek eredmé-nyeként dobáskor a zsinór szabadabban fog lecsúszni a dobról, a zsinór és a dob pereme közt fellépő súrlódás minimálisra csökken, ami plusz métereket eredményezhet.Függetlenül attól, hogy hányszor csévélünk fel új zsinórt az orsónkra, mindig azt kell szem előtt tartanunk, hogyan van az feltekerve. Ha azt látjuk, hogy kúp formájában helyezkedik, a dob alapjától a csúcs felé, akkor zsinórunk helyesen van felcsévélve, viszont ha az alapra torlódik több, akkor az már helytelen. Ha az utóbbi áll fenn, nem marad más hátra, minthogy szépen visszatekerjük zsinórunkat a zsinór gyári dobjára, majd levesszük dobunkat az orsónkról és felteszünk még egy alátétet az orsónk tengelyére. A felhelyezendő alátétek mennyisége mindig attól függ, hogyan is áll a zsinór a dobon. Eléggé pepecselős meló, de ha megcsináltuk, akkor már nem kell hozzányúlnunk orsónkhoz, addig míg ugyanazt a vastagságú zsinórt használjuk. Viszont, ha más méretű zsinórt szeretnénk, akkor minden kezdődik elölről. Az alátét felhelyezése után visszateszszük a dobot az orsónkra, majd a féket megszorítjuk rajta és újból feltekerjük rá a zsinórt. Mindig figyeljünk kellőképpen arra, hogy a fék jól meg legyen szorítva, mivelhogy csak ebben az esetben helyezkedik el jól az alátét az orsó tengelyén, így dobunk nem fog kotyogni. A műveletet mindig üres dobbal kezdjük, ne kövessük el azt a hibát, hogy elkezdünk feltekerni előbb egy bizonyos mennyiségű zsinórt, aztán azt látjuk, hogy nem jó, majd levesszük, teszünk vagy kiveszünk egy alátétet és folytatjuk tovább a felcsévélést. A vége nem lesz jó, az orsó dobján zsinórtalan részek fognak keletkezni. Cserébe, ha mindent jól csináltunk, akkor a zsinór tökéletesen fog elhelyezkedni a dobon és akkor plusz métereket is nyerünk bedobáskor. Megéri szöszmötölni vele. Érdemes mindig ugyanazt a dobot használni orsónkhoz, amellyel az orsót vásároltuk, mert az így együtt gyárilag volt összeállítva. Igaz, lehet pótdobot is külön vásárolni, ami külsőleg ugyanolyannak tűnhet, mint az eredeti, amit az orsónkhoz kaptunk, de mégis mindig lehetnek piciny eltérések, amelyek zsinórunkat befolyásolhatják felcsévéléskor, az eredetihez képest. Jómagam filctollal mindig megjelölöm az orsót is és a dobjaimat is, teszek rájuk egy piciny jelet, amely segítségével be tudom azonosítani, hogy melyik orsóhoz melyik dob tartozik eredetileg. Sőt még a zsinór adatait is feljegyzem a dobra.

A bal oldali dobra helytelenül, a jobb oldali dobra helyesen felcsévélt zsinór

ZSINÓRVÁLASZTÁS

Tegyük fel, hogy Ön összeállított már magának egy olyan szerkót, amelyben minden összhangban működik, az orsó megy a bothoz és a zsinór is tökéletesen fel van csévélve a dobra, tehát minden készen áll egy extrém hosszúra történő dobás kivitelezé-séhez. Megsúgom Önöknek, hogy ez nem elég. A zsinór minőségének is döntő szerepe van a messzire történő dobások végrehajtásában. Amit én jelenleg használok az a PROLOGIC zsinórjai közül az Interceptor Long Distance és az XLNT Camo HP zsinórja.

Aki megvásárolja a PROLOGIC Interceptor Long Distance zsinórját, annak nem kell alkalmaznia a melegvizes vödrös módszert, ugyanis már gyárilag egy tokkal van felszerelve és jelezve van a tekerés iránya is rajta.

Az Interceptor Long Distance egy alacsony hőmérsékleten előállított zsinór, amely kerámia bevonattal készül, amitől selymes szép sima felületet kap. Ezért bedobáskor szinte súrlódás nélkül halad át a gyűrűkön. A zsinór használata amellett, hogy jobban süllyed, az eddigieknél jelentősen nagyobb távolságú dobásokat is lehetővé tesz. A nagy sűrűségű KOPOLIMER alapanyag garantálja a kopásállóságot, a kiváló csomótűrő képességet és az alacsony nyúlást, mely tulajdonságokat igazán egy nagy ponty fárasztásánál értékelünk igazán. Különleges anyagának köszönhetően kaméleon módjára olvad bele a környezetébe, így a legrutinosabb halak is minden gyanakvás nélkül veszik fel csalinkat.

Vigyázzunk, hogy a zsinór alulról kerüljön ki a tokból a nyiladékba, tehát fordítottan, mint ahogy az gyárilag fel volt tekerve

A másik, a PROLOGIC XLNT Camo HP zsinór csomótűrése is kitűnő, memóriája alacsony. Mindezek tudatában ki merem jelenteni, hogy az XLNT HP tökéletes vá-lasztás azok számára, akik egy jó dobási tulajdonságokkal rendelkező, teljesen a környezetébe olvadó, négytónusú, terepmintájú zsinórra tartanak igényt. Akik a castingot is űzik, mint sportot (távolba és célba dobás horgászbottal, mert ilyen versenyeket is rendeznek, kint a szá-razon vagy vízen) azok gyakran kérdezik, hogyan tudják minél jobban felcsévélni a zsinórúkat az orsóra úgy, hogy minél jobb dobási eredményeket érjenek el. Nekik tudnám a következőt ajánlani, amit jó magam is teszteltem már: első lépésként fűzzék át a zsinórt a bot gyűrűin, majd végét kössék fel az orsó dobjára. Aztán a zsinórtekercset helyezzék bele egy vödör meleg vízbe (ha otthon csinálja), vagy egyszerűen tegyük bele a tó vizébe, majd kezdjük el a feltekerést úgy, hogy közben a zsinórtekercs forogjon a vízben. A tekercsről ne állóhelyzetben peregjen le zsinór, hanem forgás közben és fekve! Ez fontos! Remélem értik, hogy miről beszélek. Az ily módon kontroll alatt tartott zsinórtekercs meggátolja a zsinór csavarodását feltekerés közben.A zsinór csavarodása nagy problémát okozhat a bedobás pillanatában, ezért ajánlatos már a zsinór felcsévélésekor odafigyelni rá. Mindenekelőtt fontos és kötelező ellenőriznünk, hogy milyen irányban van feltekerve a tekercsre a zsinór, ezt figyelembe véve nekünk fordított irányban kell feltekernünk a dobunkra.Orsónkon a zsinór több okból kifolyó-lag is megcsavarodhat. Az egyik leggyakrabban előforduló ok, amikor az orsó fékjét lazán használjuk, fárasztás közben. Ilyenkor mi gyakorlatilag nem tekerjük visszafelé a zsinórt, hanem inkább forgunk üresben, ami csavarodást okoz. Létezik egy-két trükk, amely segítségével helyrehozhatjuk az ily módon megcsavarodott zsinórunkat. Az egyik ilyen trükk, amikor egy speciális formára kialakított ólmot használunk, amelyet úgy hívnak, hogy Spin Doctor. Nálunk is lehet kapni. Ezt az ólmot forgó nélkül felkötjük a zsinórunk végére, majd dobálunk vele egy jó párszor. A speciálisan kialakított ólom kicsavarja a már hosszanti irányban megtekeredett zsinórunkat. A másik trükk, amit alkalmazni szoktam az, amikor ólom nélkül szépen lefejtem zsinóromat a dobról és elhelyezem a parton úgy, hogy ne gubancolódjon, majd szépen visszacsé-vélem két újam közt, könnyű nyomás alatt tartva a zsinórt.Nos, körülbelül ennyit erről, a következő részben kitérünk a nagy távolságokra történő csalizási formákra, (végszerelékek, etetési módok, PVA zacskó, etető rakéta használata) de addig is menjenek el horgászni, biztosan állítom, hogy nem fogják megbánni.

Spin Doctor ólmok

Írta és fényképezte: László Attila

0   0 Ft Megrendelem
A kosár tartalma:
Kosár
Vásárlás folytatása Tovább a pénztárhoz
Az oldal böngészésével elfogadod, hogy cookie-kat használjunk, amiket jobb szolgáltatás nyújtás érdekében használunk fel. További információk