0
Kosár
Belépés
Regisztráció
Menü Kategóriák
kedvencek bejelentkezés
0
icon
icon
2024-as akcióink Kuponok
Van egy cikkem, feltöltöm most!
Teszteltünk

A TÁVOLSÁGOT MINT ÜVEGGOLYÓT MEGKAPOD...

Az elmúlt években a sok versenynek és örömpecának „köszönhetően” oly nagy terhelést kaptak horgászfelszereléseim, főleg az orsóim, hogy idei évre bizony, azt kellett tapasztalnom, miszerint az állandóan használatban lévők közül 4-5 darab is üzemképtelenné, vagy betegeskedővé vált.










Mivel nem csúcskategóriás termékekről van szó, ezért megjavíttatásuk már nem lenne gazdaságos, inkább úgy döntöttem, ideje újítani. Kifejezetten jókor jött a kérés, hogy teszteljek egy új orsót. Így dupla a haszon. Jól járnak a tisztelt olvasók, hiszen a közép-árkategóriában ezen idáig nem ismert orsóról olvashatnak, kaphatnak információt, és jól járok én is, mert kézbe kapva válogathatok, tesztelgethetek, nyüstölhetek, melyikek is legyenek az elkövetkező években használni kívánt bojlis-pontyos-távdobó orsóim.

TRABUCCO MAXXIS PRO SURF 10000

Az orsóról, műszaki adatokról kicsit szubjektíven

Kézbe kapva az orsót visszás érzésekkel, de mégis kíváncsian tekergettem, figyelgettem, nézegettem, próbálgattam azt. Eddig csak hagyományos nyeletőfékes rendszerű orsókat használtam, melyeken a nyeletőfék kapcsolója az orsó hátsó részén kapott helyet. Itt ezen az orsón azonban az orsó dobján kapott helyet az. Ha jobban belegondolunk, ez nem csak egy nyeletőfék, hanem egy gyorsfék is egyszerre. Vagy inkább gyorsfék, mely nyeletőfék funkciót is képes ellátni… Vidáman játszhatunk a szavakkal, hisz mindkettő mondat helytálló.

Az orsó dobja nyújtott, ahogyan az nevéből is kikövetkeztethető TRABUCCO MAXXIS PRO SURF. A 10000-es méretű dob igencsak nagy karikába képes rakni a zsinórt, ezáltal is csökkentve a zsinórcsavarodást. Az áttétele 4.3:1, ami látván dobjának átmérőjét elég tisztességes sebességű zsinórbecsévélést sejtet. Az orsóban 5+1 csapágy kapott elhelyezést, ami szerintem bőven elég. Egy orsóban inkább legyen kevés jóminőségű csapágy, sem mint tucatnyi silány! Természetesen az a bizonyos +1 a rozsdamentes acél tűgörgő-csapágy, tehát az orsó a hajtókar tekerésre ott fékez be, áll meg, ahol megállítjuk, nincs oda-vissza kottyanás. Maga az orsó egy tengeri változat, tehát sósvíznek ellenálló anyagokból készül. Ez azt is jelenti, hogy édesvízi körülmények közt szinte mindegy, milyen kémhatás éri, annak ellenáll. A fékrendszer jó hatásfokáért teflon féklamellák felelnek. A hajtókar puha jó fogású anyagból készült, és különleges kialakításának köszönhetően könnyedén rá lehet fogni, szinte kézbe simul. A hajtókart a tengelyének túloldalán lévő szorítócsavar kilazitását követően lehet visszahajtani. Az orsóhoz 1 alumínium, és egy műanyag (tartalék) dob jár.

A zsinór dob alá bekerülését a csésze két oldalán elhelyezett egy-egy aprósörtés kefe hivatott megakadályozni.

Az orsó súlyát zsinórral teljesen feltöltve, itthon mértem le. Műanyagdobbal 750 gr. Míg fémdobbal 770 gr.

Mindkét dobra a következő zsinórbefogadási adatok vannak feltüntetve. 0.30 mm-320 méter, 0.35 mm-240 méter, 0.40 mm- 190 méter.

Mindkét dobot teljesen feltöltöttem zsinórral, természetesen kétféle használati módra felkészülve.

A fémdobra ahhoz, hogy szépen megteljen a 300 méter Trabucco S-Force Surf Cast 0.25-ös főzsinórral a távdobásokhoz, 80 méter 0.35-ös zsinórt kellett alátétzsinórnak felcsévélnem. Tehát 80 méter 0.35 mm plusz 300 méter 0.25 mm, és fullra megtelt a fémdob. Tökéletes.

A műanyagdob első körben kicsit becsapott, volt egy oda-vissza tekercselős játékom, de ezt egy házi készítésű zsinórcsévélővel könnyedén megoldottam. Ugyanaz van rá írva, mint a fémdobra, miszerint 0.35-ösből 240 méter fél fel rá. Ez azonban csak a fémdobra igaz, a műanyagra nem. A műanyag dobra még ráfér plusz 140 méter 0.35mm-es zsinór a feltüntetetteken felül.

Tehát helyesen 0.35-ös főzsinórból közel 380 méter zsinór fér fel rá, tehát még behordásokhoz is nagyon jól használható minden további fenntartás nélkül. Erre a dobra főzsinórnak Trabucco S-Force Long Cast 0.35 mm került.

A zsinórt az orsó csodaszépen rakta a dobra, mint az a fotókon is látszik…

Mégis, hogyan is van ez?

Na, de térjünk vissza az orsó nyeletőfék, avagy inkább gyorsfék rendszeréhez.

Bevallom, még sohasem volt nékem ilyen orsóm, így csak arra tudtam hagyatkozni, mikor jó pár éve egy jóbarátom japán márkájú ehhez hasonló rendszerű orsóját kézbe véve próbálgathattam, mégis, hogyan is működik ez a szokásostól eltérő fékrendszer.

Hát, köztünk legyen szólva, nem olyan bonyolult a használatának elsajátítása, mint ahogyan elsőre látszik.. Úgy érdemes használni, hogy bedobást követően a fékcsillagot elforgatjuk visszafelé pár centit, és ekkor már ki is van lazítva a fék. Az elforgatás mértékével tudjuk beállítani a fék (nyeletőfék) lazaságát. Képesek vagyunk a normál fék maximális erősségét is beállítani a maximálisan kívánt értékig, melyet a fő vagy az előkezsinór szakítószilárdsága indokol. Ezt kilazított fékcsillagnál(abban lévő) a középső kisebb fékerő-szabályzó forgatógombbal tudjuk megtenni. Nem mellesleg dobot is úgy tudunk cserélni, hogy fel lazítjuk a nagy fékcsillagot, és a kisebb fékerő-szabályzó gombot kitekerjük, ekkor jön le a dob.

Ez a kezelés módja csak így elmondásra tűnik nehéznek, valójában pofonegyszerű, hamar rá lehet érezni az e fajta orsók használatának ízére. Sőt, merem állítani, nem véletlen az sem, hogy a pontyhorgászok körében mind több mindenkinél látni ilyesfajta fékrendszerrel ellátott orsókat.

Mi történik kapáskor?

Szerelékünk bevetve, botunk bottartóra letéve, orsónkon gyorsfék kilazítva, és ím, jön a várva várt pillanat, KAPÁÁÁÁÁS!

Na, most mit is kell tennünk?

Pár reflexről le kell szokni. Az orsó hajtókarjának megtekerésével nem változik meg semmi, tehát nem vált át normál állásba a fék

A bevágás kétféleképpen érdemes megejteni. Egy. Bevágáskor ráfogunk az orsó dobjára, közben egy ujjal elfordítjuk pár (1-2) centit, tehát megszorítjuk a fékcsillagot a már megszokott mértékig. Kettő. Bevágás előtt egy ujjal rápöccintünk, átállítjuk a fékcsillagot, és úgy vágunk be.

Egyik sem körülményesebb, mint a hagyományos nyeletősöknél átváltani kézzel a nyeletőféket vagy tekerni egyet a hajtókaron bevágást megelőzően.

Dobálva

A tesztelésre kapott két orsót először a Maconkai víztározón próbálgattam. Amit első körben megtapasztalhattam, hogy jó vele dobni. Nem csavarja a zsinórt, nem rakja egyenetlenül a dobra még sok dobást követően sem. Dobáskor a fékcsillagot beszorítva szinte bármekkora ólmot el lehet dobni, nem kell attól tartani, hogy netán a dob bemozdul és hogy a zsinór bevág az ember kezébe.

Nagyon szép dobásokat lehetett véle megejteni. Surf orsóhoz méltón engedte a zsinórt az elhajított végszerelék után. Nem okozott véle nehézséget 120 méter feletti távolságot sem elérni a 120 grammos ólommal és 20 milliméteres pellet csalival.

Azonban egy valami igazán hiányzott, méghozzá az igazán szép, nagyhal, mely próbára tehetné az orsót magát, fékestől belső szerkezetestől, mindenestől. Ezért a következő hétvégére újabb keménynek szánt próbának vetettem alá a „kicsikéket.”

A Dráván, először nehézfenekezve

Siklósi jóbarátom, Pisti mindig hívogat minket, hogy menjünk jó kis Drávai pecára. Bár több időnk lenne, akkor gyakrabban járnánk le, de most szerencsére sikerült összehozni egy egész hétvégés horgászatot. Két fiammal indultunk neki e horgászatnak. Örök szerelem ez a folyó nékünk… Egy ízig-vérig csodás vadvíz. Itt még a halak is erősebbek a megszokottnál, ami nem csoda, hisz a leggyorsabb folyónk, nem lehet csak úgy tessék-lássék úszkálni benne, dolgoztatni köll az uszonyokat....

Megérkezésünket követően szokásunk szerint egy Horvát oldalon lévő, ám még Magyarországhoz tartozó homokpadon vertünk tanyát. Szerelékeimet és etetésemet egy lejjebb lévő bedőlt fa elé helyeztem el. Fiaim meg keszegeztek a sodorvonal szélén.

Egy nap alatt csak egy kapás volt a fánál, azonban az elkövető rögtön beugrott a fába, és meglépett. A szereléket csak egy jó hat méteres ágas-bogas, karnyi vastag ággal együtt tudtam kiszabadítani. No, gondoltam, ez jó teszt lesz, hogyan is bírja az orsó a terhelést, elvégre sodrással felfelé kellett hosszasan vonszolni a jó nehéz ágat. Természetesen nem okozott semmi gondot. Nem szaladt meg, nem nyekergett, az erőltetés ellenére továbbra is szépen rakta a zsinórt.

… aztán feederboton

Mivel az előttünk lévő sodorvonal szélén láttam pár jobb halra utaló jelet, ezért az egyik orsót átraktam a Black Crown 390 feederemre. Természetesen a 0.35-ös főzsinórt tartalmazó dobot lecseréltem a 0.25-re. Ha már teszt, akkor legyen teszt, nézzük meg a másik végletet. Lássuk, hogyan muzsikál a fék feederes végszereléknél. Őrület? Na és? Manapság már ennél durvább orsókat is rápakolnak feederbotokra!

Mivel vékonyabb előkezsinórt szándékoztam használni, ám a bot merev és nagy lesz a főzsinórhoz mért különbség, ezért felraktam 110 centiméter hosszú erőgumit. Arra raktam tört gubancgátló csövet, és a karabinerébe 80 grammos szögletes ólmot akasztottam, elvégre sodrásban kellett horgászni. 0.12-es előkével kezdtem,. És apró keszeges horoggal. Hamar jött a sikerélmény, hamar enni kezdtek az kisebb nagyobb fehérhalak. Az első amurt éjfél után akasztottam, 0.12-es előkével, az ehhez illő horoggal, csontival, azonban a bojlis merítőnél is hosszabb jószág a merítés pillanatában megugrott (pedig a fiam óvatos volt), és a háromnegyed órás fárasztás alatt meggyengült előkezsinór elszakadt. A következő amur a már 0.14-es előke „ellenére” akadót fogott, elment. Tovább „durvultam”, ekkor már 0.16-os Gamakatsu monót vettem elő, a horog továbbra is apró keszeges, a csali csonti… Hajnali 6 körül számos apróság (no meg egy közel másfél-két kilós leánykoncér és egy kettő kiló körüli márna) után jött a következő amur, melyet nagyjából jó félórás fárasztás után tudtunk megszákolni. Ez mérlegeléskor 9.20 kg súlyúnak bizonyult.

Az amurok a fárasztása nagyon kellemes élményt nyújtott, nem egyszer 30-40 méterekre is megugrottak, az enyhén áradó, gyorsan áramló víz miatt mindig szinte centinként kellett visszacsalogatni a homokos partig. A fék végig precízen, a terhelésnek és beállításnak megfelelően adagolta a zsinórt

Csak a csonti kellet a halaknak. Érdekesség, hogy sem a 0.20-as monofil, sem a 0.06-os fonott előkére még kapás sem volt.

Az etetőanyag, amit begombócóltam saját keverés, nem bonyolult. Némi Maros Mix XXL-dévér, Maros Mix Vanília, Carp Zoom folyékony mézaroma (ilyenbe mártogattam a csali-csontit is), Tímár Mix mézes etetőanyag ragasztó, és kevés Tímár Mix ponty kárász extra sárga. Minden gombócba raktam erjesztett kukoricát is.

Konklúzió

Úgy vélem, a TRABUCCO MAXXIS PRO SURF 10000 jól vette a már megszokott és a szokatlan akadályokat egyaránt. Szerintem egy jó kis strapabíró orsóra tesz szert az, aki megvásárlására szánja el magát, hiszen egy mutatós, strapabíró, több stílushoz is jól használható orsóra tesz szert, no és persze épp ezért jó ár-érték arányú üzletet köt, lévén, az orsó fogyasztói ára valamivel 30 ezer forint alatt van.

Rendelje meg MOST!

A cikket írta: Nyika Sándor


   0   0 Ft Megrendelem
A kosár tartalma:
Kosár
Vásárlás folytatása Tovább a pénztárhoz
Az oldal böngészésével elfogadod, hogy cookie-kat használjunk, amiket jobb szolgáltatás nyújtás érdekében használunk fel. További információk